Saturday, July 16, 2011

::aku janji::

ok ok..bilang habuk kat blog dulu..ark,spiderman pun ade???gosh!!hehehe..bukan tak nak update blog, tapi xtau nak cerita pasal ape...dan juga mood nak update tu selalu hilang bila balik kerje...ok, kenapa hilang mood??

jadi, wa mau celita ni bro...wa janji, wa talak mau keje sama itu swasta..sirius!!!aku janji yang aku akan kerje dengan kerajaan atau GLC sahaja..aku dah insaf tentang gaji yang mahal bukan ukuran kepada kebahagiaan hidup sejak pertama kali aku jejakkan kaki sebagai trainee di tempat swasta atau private company...sob..sob...sob...waaa...uwaaa...*sedih sangat maksudnye

ok,mari kita bezakan kerje swasta n kerje kat public..kalau public, waktu keje kul8-5pm...dan xde maknanye nak keje sampai lebih dari kul5..kul4.45 semua dah kemas barang...tp..tp..tp..kalau private...biasanye flexible...biasanye lah..stat kul9-6pm...yang mengerikan kat swasta ni, walaupun dah kul6, dorang makin rancak buat keje...balik kul9,10pm..pe ke heeea!!!aku tak tahu lah kalau dorang ikut kul6 waktu tokyo..

pastu,kalau public...buat OT ni ikut suka kita kan kan kan???kan x??katakan ya!!kalau x,i cubit u!*geli..tapi kalau private, OT 2 dah macam ari kerje biasa dah...xsuka xsuka xsuka..

orang selalu cakap keje private ni gaji mahal..ofkos lah gaji mahal..berbaloi lah dengan keje ko tak menang tangan tu..tapi kau buat keje xikhlas..xseronok...nak ke macam tu..bila kita xseronok buat kerje yang selalu menekankan atau dalam bahasa enggeris nye pressure, boleh tahan lama ke dengan keje 2..mesti tiap2 minggu nak tunggu hujung minggu je...tiap2 bulan nak tunggu gaji je..

tapi, bila kat government or public, semuanye fixed..waktu keje fixed, keje pun fixed sebab kakitangan ramai kan..tiap2 bulan selalu xsedar dah tiba waktu gaji..buat kerje pun rilek...environment pun selesa..dan...ehem3,part paling best ni!!CUTI....!!cuti banyak tau...kalau private,amik cuti je, terus UNPAID!!!derita3 tau..

jadi,mulai pertama kali jejakkan kaki sebagai trainee, aku terus janji aku akan keje dengan government..walaupun kena tunggu lama2, aku sanggup!!

boleh tak nak jadi pendidik anak bangsa????ihik..ihik..ihik=D

p/s: pasal tempat keje kat public tu, semuanye berdasarkan pengalaman dari keluarga2 saya..=)

No comments:

Post a Comment