Monday, June 6, 2011

::sanding itu HAROMMMMM...!!::

Tahniah buat anak saudara lelaki ku yang telah selamat diijabkabulkan pada 2jun 2011..citt,anak saudara pun dah 2 orang kawen..tapi makcik die yang bongsu ni, pakwe pun xde..werk,loser gile bunyinye..haha. xpe2,makcik nye ni masih sweet 17..masih muda..xperlu gelojoh2 mendapatkan pasangan..

ingat x masa sekolah dulu,cikgu2 mesti pesan..

"awak xpayah la nk menggatal masa sekolah,xpayah nk kapel2 time ni..belajar dulu..bila awak masuk U nanti,dah keje, macam2 lelaki awak jumpa..masa 2 awak boleh pilih je mana laki awak nak"

dah masuk tahun ke3 ni cikgu..cikgu tipu...cikgu tipu..waaa....orang berebut2 lari adelah..sob3!

***

lepas majlis yang cukup memenatkan tu,kami balik umah masing2...sambil2 rehat, bacalah paper..bukan kertas,tapi suratkhabar..then,bila baca pancaindera,ofkoslah pasal artis rite??adelah pasal artis yang tunang cukup mewah dan meriah..dalam kepala dah melayang2 yang aku nak buat macam 2 jugak..nak sanding2 cukup grand masa kawen..aku pun terus buka mulut nk mintak dengan abah..

"abah2..nanti..."

belum habis ayat...akak aku potong line..
"abah2,ape hukum sanding dalam islam??"

abah jawab dengan sekali nafas je..."HAROMMMM...sebab duk pamerkan kat orang.."

gurp!!!aku telan air liur sebanyak mungkin...sebenarnye dah pernah dengar pasal sanding ni haram..tapi xamik berat pun sebab tengok orang2 sekarang xkisah pun pasal sanding...kalau ikutkan zaman2 sekarang punya perkahwinan,macam sanding 2 perkara sunat lak..barulah terpikir kenapa 6 kakak n 3 abang aku xpernah sanding..rupanye haram..untuk kepastian dengan kata2 abah 2..aku google..SAH, ianye HARAM!!!sebab kita pamerkan kat orang n dalam islam,kita berhias hanya untuk suami..bukan untuk orang ramai...habistu kenapa orang sekarang berebut2 habiskan beratus2 riban juz untuk persandingan mereka???

itu semua tanggungjawab mereka sendiri..yang dah tau sanding itu HARAM, jadi elakkn melakukan perkara haram...kita xboleh cakap yang kita kawen ni sekali jek..macam2 boleh jadi rite??bukan nak tunjuk bagus tau..tapi untuk diri sendiri gak bersempena kenduri kendara yang cukup banyak d musim2 cuti sekolah ni...^__^

***

nak cite lah sikit masa 2 ari kenduri 2..tema untuk kenduri umah pengantin perempuan wrna ungu...masa konvoi ke umah pengantin,side mirror kete pengantin lelaki kena langgar d motor sampai tercabut n kete makcik kitorang kena langgar kat motor masa nk masuk tempat kitorang kumpul..sedikit sebanyak adelah dugaannye kan..

paling memenatkan adelah masa kat umah akak,umah pengantin lelaki lah..tema pada ari kejadian adelah tuning..aku kul11.30 dah sampai kat umah akak sebab nak hantar coklat..ingatkan pengantin akan sampai lepas zohor..rupa2nya bertolak lepas zohor..perjalan biasa adelah lbh kurang 1jam30minit..tapi d kala cuti sekolah ni,ia akan ambil masa yang cukup lama..kul5.30 baru pengantin sampai..dengan panas yang terhingga dengan orang yang ramai,baby2 dah nanges2,aku pun dah tkar tudung..pas bergambar dengan pengantin jap,kitorang pulang dengan separuh koma..KEPENATAN!!






3 comments:

  1. mintak2 dikuatkan iman. bila smpai mase nnt mesti setan asik ganggu gugat iman kite. mintak2 kite xterpedaya

    ReplyDelete
  2. 1st time nor bg nur input berguna..tenkiu sepah..

    ReplyDelete
  3. gambar last nmpk sgt budak tu xnak dgn ko kan? hehehe
    tolong belajar pikat hati budak2 kecik lagi lepas ni. hehehehe ;p

    ReplyDelete

There was an error in this gadget